FANDOM

Kiedy wyobrażam sobie jak Andy jedzie na południe własnym Cadillackiem zawsze zbiera mi się na śmiech. Andy Dufresne, który przeczołgał się przez rzekę gówna, a z drugiej strony wyszedł czysty jak łza. Andy Dufresne zmierzał prosto nad Pacyfik.

Red

Andy Dufrense (właść. Andrew Dufrense) jest głównym protagonistą książki Rita Hayworth i skazani na Shawshank i jej filmowej adaptacji. Został skazany na dwa wyroki dożywotniego pozbawienia wolności za zamordowanie swojej żony i jej kochanka[1]. W roku 1966 uciekł z więzienia stanowego w Shawshank.

Historia Edytuj

Przed osadzeniem Edytuj

Andy w samochodzie

Andy w samochodzie pod rezydencją Glena.

Andrew był amerykańskim bankierem w Portland Maine, gdzie piastował funkcję wiceprezesa tutejszego banku. Mimo młodego wieku, dobrze ułożył swoje życie i był szczęśliwy. Poślubił swą partnerkę, Lindę, przypuszczalnie w późnych latach trzydziestych po tym jak oświadczył jej się na polu siana w Buxton. Na początku 1947 roku Linda zaczęła brać lekcje golfa u Glena Quentina, a niewiele później zaczęli romansować. Andy zaczął wypytywać ją o to, ale ona zaprzeczała. Później tej nocy poszła do domu Glena, a za nią pojechał pijany Dufresne. W pobliżu zostawił swój rewolwer z czterema brakującymi kulami. Kiedy Andy odszedł bez wszczynania żadnego przestępstwa, Elmo Batch, kelner w domu Glena włamał się do jego domu i zabił jego i Lindę. Andy został błędnie wplątany w podwójne morderstwo i otrzymał wyrok dwóch dożywoci pomimo swej niewinności.

Początki w Shawshank Edytuj

Pierwsze dwa lata były dla Andy'ego męczarnią. Był atakowany przez "Siostry" – więzienny gang sodomitów i gwałcicieli. Początkowo był ignorowany przez wielu osadzonych, lecz z biegiem czasu nawiązał przyjaźń z Redem, choć gang dalej go nękał. Ostatecznie Andy wykorzystał swoje możliwości i prowadził więzienną księgowość.

Wykorzystywanie swoich zdolności Edytuj

Andy pomógł naczelnikowi i strażnikom więziennym z powodu jego wiedzy o finansach i prawie podatkowym, w wyniku czego został zwolniony z pracy w pralni i ustało nękanie ze strony "sióstr" (Kapitan Hadley pobił ich lidera za atak, przez który Dufresne musiał pozostać w izbie chorych na miesiąc). Zajmując stanowisko w bibliotece, Andy 6 lat pisał listy do senatu prosząc o książki i fundusze na rozbudowę więziennego antykwariatu.

Incydent z gramofonem Edytuj

Muzyka ikona

Andy pochyla się nad płytą winylową.

Kiedy udało mu się dostać pieniądze, Andy znajdując płytę winylową zamyka strażnika w toalecie, włącza więzienne mikrofonu i puszcza kawałek opery Duetinno Sull'aria, za co zostaje wyrzucony z dziury i pobity przez Kapitana Hadleya.

Rozkręcanie biblioteki i przekręty finansowe Edytuj

Andy'emu jednak to nie wystarczało. Wciąż wysyłał listy, aż w końcu senat nadał mu roczny fundusz w wysokości 500 dolarów "tylko po to, by się zamknął".

W latach 50. i na początku lat 60. Andy zbudował Bibliotekę imienia Brooksa Hatlena. W 1963 roku jego biblioteka była najlepszą więzienną biblioteką w Nowej Anglii. Tego samego roku, naczelnik Norton rozpoczął program resocjalizacyjny polegający na służbie publicznej, w którym więźniowie mieli szansę pracować poza murami Shawshank. W rzeczywistości był to sposób naczelnika na łatwy zarobek, korzystając z prawie bezpłatnej siły roboczej. Andy wymyślając nowego człowieka jakim był Randall Stephens wyprał cały jego zarobek.

Ta sekcja jest jeszcze niegotowa. Aktualnie zajmuje się nią Cholewka.

Cytaty Edytuj

Zajmij się czymś, żeby żyć, albo zajmij się czymś, żeby umrzeć.

Przypisy Edytuj

  1. Został skazany niesłusznie, gdyż nigdy nie dopuścił się morderstwa, a prawdziwym mordercą okazał się Elmo Blatch.