FANDOM

Kiedy wyobrażam sobie jak Andy jedzie na południe własnym Cadillackiem zawsze zbiera mi się na śmiech. Andy Dufresne, który przeczołgał się przez rzekę gówna, a z drugiej strony wyszedł czysty jak łza. Andy Dufresne zmierzał prosto nad Pacyfik.

Red

Andy Dufrense (właść. Andrew Dufrense) jest głównym protagonistą książki Rita Hayworth i skazani na Shawshank i jej filmowej adaptacji. Został skazany na dwa wyroki dożywotniego pozbawienia wolności za zamordowanie swojej żony i jej kochanka[1]. W roku 1966 uciekł z więzienia stanowego w Shawshank.

Historia Edytuj

Przed osadzeniem Edytuj

Andy w samochodzie

Andy w samochodzie pod rezydencją Glena.

Andrew był amerykańskim bankierem w Portland Maine, gdzie piastował funkcję wiceprezesa tutejszego banku. Mimo młodego wieku dobrze ułożył swoje życie i był szczęśliwy. Poślubił swą partnerkę, Lindę, przypuszczalnie w późnych latach trzydziestych, po tym, jak oświadczył jej się na polu siana w Buxton. Na początku 1947 roku Linda zaczęła brać lekcje golfa u Glena Quentina, a niewiele później zaczęli romansować. Andy zaczął wypytywać ją o to, ale ona zaprzeczała wszelkim zarzutom. Tej samej nocy jednak poszła do domu Glena, a za nią - pijany Dufresne. W pobliżu zostawił swój rewolwer z czterema brakującymi kulami. Kiedy Andy odszedł bez wszczynania żadnego przestępstwa, Elmo Blatch, kelner w domu Glena, włamał się do jego domu zabił go wraz z Lindą. Andy został błędnie wplątany w podwójne morderstwo i otrzymał wyrok podwójnego dożywotniego pozbawienia wolności pomimo swej niewinności.

Początki w Shawshank Edytuj

Pierwsze dwa lata były dla Andy'ego męczarnią. Był atakowany przez "Siostry" – więzienny gang sodomitów i gwałcicieli. Początkowo był ignorowany przez wielu osadzonych, lecz z biegiem czasu nawiązał przyjaźń z Redem. Ostatecznie Andy wykorzystał swoje bankierskie możliwości i prowadził więzienną księgowość.

Wykorzystywanie swoich zdolności Edytuj

Andy pomógł naczelnikowi i strażnikom więziennym udzielając rad o finansach i prawie podatkowym, w wyniku czego został zwolniony z pracy w pralni i ustało nękanie ze strony "Sióstr" (Kapitan Hadley pobił ich lidera za atak, przez który Dufresne musiał pozostać w izbie chorych na miesiąc). Zajmując stanowisko w bibliotece, Andy 6 lat pisał listy do senatu prosząc o książki i fundusze na rozbudowę więziennego antykwariatu.

Incydent z gramofonem Edytuj

Muzyka ikona

Andy pochyla się nad płytą winylową.

Kiedy udało mu się dostać pieniądze, Andy, znajdując w szpargałach i książkach płytę winylową, zamyka nadzorującego go strażnika w toalecie, włącza więzienne mikrofony i odtwarza kawałek opery Duetinno Sull'aria, za co zostaje pobity przez Kapitana Hadleya i wrzucony do karceru.

Rozkręcanie biblioteki i przekręty finansowe Edytuj

Andy'emu jednak to nie wystarczało. Wciąż wysyłał listy, aż w końcu senat nadał mu roczny fundusz w wysokości 500 dolarów "tylko po to, żeby się zamknął".

W latach 50. i na początku lat 60. Andy zbudował Bibliotekę imienia Brooksa Hatlena. W 1963 roku jego biblioteka była najlepszą więzienną biblioteką w Nowej Anglii. Tego samego roku, naczelnik Norton rozpoczął program resocjalizacyjny polegający na służbie publicznej, w którym to więźniowie mieli szansę pracować poza murami więzienia. W rzeczywistości był to sposób naczelnika na łatwy zarobek stawiający na wykorzystywanie prawie bezpłatnej siły roboczej. Andrew natomiast wymyślił nowego człowieka, jakim był Randall Stephens, na który kierował cały przychód naczelnika.

Przybycie Tommy'iego Williamsa Edytuj

Matura Edytuj

W 1965 roku do Shawshank trafił Tommy Williams. Młodzieniec zakorzenił się wokół protagonisty, a po krótkim czasie, znając możliwości Andy'ego, postanowił zdać maturę dokształcając się u niego. Bohaterowie w pocie czoła uczyli się do egzaminu, a kiedy doszło do niego, Tommy załamał się nad swoimi umiejętnościami i wyrzucił arkusz do kosza, jednakże Andrew wysłał go do komisji egzaminacyjnej. Okazało się, że "młody zdał na czwórkę".

Nowe światło w sprawie morderstwa Glena i Lindy Edytuj

Podczas rozmowy Tommy'iego z Redem okazało się, że młodzieniec znał osobę, która dopuściła się morderstwa na kochankach, a tą osobą okazał się być Elmo Blatch. Andrew jak najszybciej udał się do naczelnika i opowiedział mu o nowym świetle w sprawie, jednak ten zbywał go, ponieważ nie chciał, aby Andy opuszczał Shawshank, bo to on prał jego pieniądze. Kiedy protagonista nazywa naczelnika tępym, ten wrzuca go do karceru na miesiąc.

Morderstwo Tommy'iego Edytuj

Naczelnik, po rozmowie z Andy'm, zażyczył sobie spotkania w cztery oczy z Tommym. Wypytywał go wtedy, czy jest w stanie potwierdzić to, co powiedział o Elmo Blatchu. Kiedy ten bez wahania odpowiadał twierdząco, naczelnik dał znak Kapitanowi Hadleyowi, który z wieżyczki strażniczej zastrzelił młodzieńca.

Ciąg dalszy karceru Edytuj

Po miesiącu odsiadki Andrewa w karcerze, udał się do niego Norton, a kiedy ten usłyszał, że protagonista nie chce już pracować, postanowił, że Andy zostanie w "Dziurze" jeszcze miesiąc.

Ucieczka Andy'iego Edytuj

Andy uciekł z więzięnia w 1966 roku. Spędził 19 lat na rycie tunelu w jego celi zakrytego plakatem Rity Hayworth. Po zamordowaniu Tommy'iego przez naczelnika, Andrew stwierdził, że odpokutował już swoje winy. Zaczekał na burzową noc, pożyczył od Heywooda dwumetrową linę i podmienił buty Nortona ze swoimi i ukradł jeden z jego garniturów. Podczas gdy chował swój młotek do kamieni w Biblii, wziął go i podmienił księgi z naczelnikiem, a następnie przywiązał worek wraz z jego najważniejszymi rzeczami do kostki. Przeczołgał się przez swój tunel, a następnie, podczas gdy grzmiały pioruny, niszczył rurę ścieków, a finalnie wszedł do niej i przeczołgał się przez jej 450 metrów. Następnie zdarł z siebie ubrania, umył się mydłem z worka i założył garnitur.

Następnego dnia, Andy wkroczył do Banku Portland i kilku innych, już jako nowa persona - Randall Stephens. Wypłacił 370,000 dolarów z konta naczelnika i wysłał dowody na korupcję w Shawshank do Daily Bugle. Kiedy artykuł został opublikowany, kapitan Hadley został aresztowany, a Norton popełnił samobójstwo w swoim gabinecie podczas wizyty policji.

Andy przekroczył Fort Hancock, zamieszkał w Zihuantanejo i zaczął pracować nad swoim hotelem. Red został wypuszczony kilka miesięcy później i dołączył do protagonisty. Ich dalsze losy są nieznane.

Cytaty Edytuj

Zajmij się czymś, żeby żyć, albo zajmij się czymś, żeby umrzeć.

To śmieszne. Tam, na wolności, byłem uczciwym człowiekiem. To więzienie zrobiło ze mnie oszusta.

Panie, to cud! Człowiek wyparował jak pierd na wietrze!

Naczelnik Norton

Przypisy Edytuj

  1. Został skazany niesłusznie, gdyż nigdy nie dopuścił się morderstwa, a prawdziwym mordercą okazał się Elmo Blatch.